حرفه: سینماگر مجموعهای آموزشی است که به شیوهی «مَستر کلاس» تنظیم شده؛ درسهای مهمترین سینماگران معاصر با نگاهی به کارنامهی حرفهایشان. سینما دستکم در زمانهی ما ترکیب پیچیدهای از هنر و صنعت است که بدون سر درآوردن از مناسبات آن نمیشود جایی برای خود پیدا کرد. حرفه: سینماگر از این نظر مجموعهی کمنظیری است که این ترکیب پیچیده را به سادهترین شکل ممکن پیشِ روی خوانندگانش گذاشته. از این مجموعه کتاب فیلمنامهنویس منتشر شده و کتابهای طراح لباس، کارگردان، تهیهکننده، طراح تولید و تدوینگر هم منتشر میشوند.
تصویربردار یا مدیر تصویربرداری بیشتر وقتها رابط اصلی همهی عوامل دیگر پشت صحنه است. کل جریان بازی، کارگردانی و طراحی باید از عدسی تصویربردار بگذرد و تصمیمات خود او در مورد دوربین، نورپردازی و حرکت از جنبههای محسوس و نامحسوس روی داستان تأثیر میگذارد و به پیشبرد آن کمک میکند. تصویربردار با مشارکت کارگردان، ترکیببندی صحنه، شیوهی نورپردازی و حرکت دوربین نسبت به بازیگر و مکان را تعیین میکند و خیلی وقتها در کنار کارگردان و طراحان دربارهی انتخاب رنگ هم نظر میدهد. خیلی وقتها پرزرق و برقترین تصاویر از سوی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی رسما مورد تقدیر قرار میگیرند. بعضی تماشاگران فقط وقتی باورشان میشود با اثر تصویربرداری سرشناس طرفاند که تصاویری خیرهکننده و خوشرنگ و لعاب را مقابل خود ببینند. دو تصویربردار پیدا نمیشوند که مثل هم باشند و تکتک شان شخصیتهایی جذاب و گاه عجیب و غریب با باورها و اندیشههایی تأثیرگذارند. نقطهی اشتراک همهی تصویربردارها، عشق به همکاری با بازیگرهاست. بازیگر با قرار گرفتن جلو دوربین و بازی در کانون توجه به آسیبپذیرترین فرد سر صحنهی فیلمبرداری بدل میشود. تصویربردار میتواند ترتیبی بدهد که بازیگر زیباتر از همیشه به نظر بیاید. شانزده تصویربرداری که در این کتاب گرد آمدهاند در حرفهی خود از بهترینها هستند. ما فراموشنشدنیترین خاطرات سینمایی پنجاه سال اخیر خود را مدیون آنها هستیم. هدف تصویربردار، تجلیل از آنهاست، آن چه به راستی مستحق آناند؛ تصویربردارانی چون ویلموش ژیگموند، کریستوفر دویل، مایکل بالهاوس، رودریگو پرییتو، ویتوریو استورارو، کریس منجس، متیو لیباتیک، الن کوراس، پیتر زوشیتسکی، شیمس مکگاروی، خاویر آگیرهساروبه....
دیدگاه خود را بنویسید