کتاب زندگی بی عشق، هرگز (محبت، عشق و دوستی را جایگزین خشم خود نماییم ) نویسنده: دالایی لاما مترجم: محمدرضا حبیبی ناشر: انتشارات آثار برات
معرفی کتاب زندگی بی عشق، هرگز اثر دالایی لاما :
کتاب زندگی بی عشق،هرگز (How to Expand Love: Widening the Circle of Loving Relationships )کتابی زیبا و جذاب نوشته دالایی لاما که اخیرا برای برای اولین بار در ایران منتشر شده است.
- محبت و شفقت هم برای شما و هم برای دیگران مفید است.
- از طریق مهربانی به دیگران، ذهن و قلب شما به سوی آرامش باز می شود.
- گسترش صلح به جامعه بزرگتر اطراف شما باعث اتحاد، هماهنگی و همکاری خواهد شد.
- گسترش بیشتر صلح به ملت ها و سپس به جهان اعتماد متقابل، احترام متقابل، ارتباط صمیمانه و در نهایت تلاش های مشترک موفق برای حل مشکلات جهان را به همراه خواهد داشت. همه اینها زمانی امکان پذیر است که یاد بگیرید چگونه عشق را گسترش دهید.
با این کتاب راهنمای روشنگر و آموزنده، عالیجناب دالایی لاما، برنده جایزه صلح نوبل، رهنمودهای معقول و روزمره ای را برای تبدیل انرژی خودمحور به شفقت جهت دار بیرونی ارائه می دهد. دالایی لاما با تکیه بر تمرینها و تکنیکهایی که بیش از هزار سال پیش در صومعههای تبت ایجاد شد، برنامهای هفت مرحلهای را توصیف میکند که به ما کمک میکند تا قلب و ذهن خود را به روی تجربه عشق نامحدود باز کنیم و هر رابطه را در زندگیمان دگرگون کند. -- و ما را هر چه بیشتر به خرد و روشنگری نزدیکتر می کند.
بخشی از کتاب زندگی بی عشق هرگز:
خاتمه دادن به رنج حتی اگر آدم های خوش شانسی باشیم، بیشتر از صد سال و یا کمی بیشتر عمر نخواهیم کرد. زندگی و عمر به این صورت نیست که از یک زندگی به یک زندگی دیگر در آینده ادامه یابد. محدودیت عمر بدین معناست که کیفیت های فیزیکی همچون نیرو و چالاکی محدود هستند.
مهم این است که در مورد کیفیت هایی کار کنیم که نامحدود بوده و در ورای این زندگی نیز ارزشمند هستند. این کیفیت های ناب و خالص که از طریق تأمل و تعمق ذهنی به دست می آید، قادرند به این زندگی نیز غنا بخشند. در باور ما تمرین و ورزش ذهنی را می توان در دو جمله خلاصه کرد: اگر توانایی داری بایستی به دیگران کمک کنی، اگر بضاعتی نداری حداقل به دیگران صدمه نزن. هر دو این جملات براساس عشق و ایثار هستند. نخستین گام این است که بایستی تمایل صدمه زدن به دیگران را تحت کنترل در آوری و به طور داوطلبانه از اقدامات بیانی و فیزیکی آزار دهنده جلوگیری کنی. مهم ترین اقدامات فیزیکی آلوده، قتل، سرقت و روابط جنسی غلط هستند و مهم ترین اعمال بیانی آلوده، دروغ گفتن، حرف های نفاق افکنانه، حرف های رکیک و حرف های پوچ و بی معنا می باشند، مهم ترین اعمال ذهنی آلوده، طمع و حرص نیت آسیب رساندن به دیگران و دیدگاههای اشتباه می باشند. این چند مطلبی که ذکر شد باعث رنج خود و دیگران می شوند. قتل به معنای خاتمه بخشیدن به زندگی یک موجود زنده چه به وسیله اقدامات خودتان و یا به وسیله وادار کردن دیگران به انجام آن است. گاهی قتل از نیاز ریشه می گیرد، هم چنان کشتن حیوان به خاطر این که از گوشت آن استفاده کنیم. بعضی وقتها قتل از دشمنی سر می زند، همانند انتقام و یا ممکن است اختلاف طبقاتی باعث آن شود همانند این که فکر کنیم قربانی حیوانات مفید است.
هر یک از ما این توانایی را دارد که در قتل مشارکت کند. مادامی که حرص، نفرت، علاقه، حسادت و غفلت حضور دارند امکان جنایت نیز هست. سرقت اساسا از خواسته سر می زند گرفتن مال کسی از طریق حقه بازی و کلک زدن، (همانند این که مغازه داری از وزنه های غیر دقیق در توزین اجناس سوء استفاده می کند) – یا با زور مال کسی را بگیریم لخت کردن مردم) و یا از طریق دزدی اقدام کنیم. انگیزه اصلی روابط غلط جنسی از این خواسته سرچشمه می گیرد که می خواهیم با کسی که با ما جور نیست، آمیزش داشته باشیم، مانند زنای محصنه و یا تجاوز جنسی.
آشنایی با نویسنده کتاب " دالایی لاما"
دالایی لاما (به انگلیسی: Dalai Lama) لقبی است که به رهبر دینی بوداییان تبت داده میشود. در حال حاضر این لقب به تنزین گیاتسو اعطا شدهاست، در سال ۱۹۳۵ متولد شد دالایی لاما یک لامای والا در گلوگ یا شاخه «کلاه زرد» از بودیسم تبتی میباشد. این نام ترکیبی است از واژه چین و مغولستان (دالای) به معنی «اقیانوس» و کلمه تبتی بلا – ما (با «ب» بی صدا) به معنی «کشیش ارشد» میباشد. در خلال سدهٔ ۱۷ تا سال ۱۹۵۹، دالایی لاما رئیس حکومت تبت بود و از اقامتگاه خود در قصر پوتالا که در شهر لهاسا قرار داشت، بر بخش بزرگی از این سرزمین فرمانروایی میکرد. برای دالایی لاما اغلب پیش از این لقب، عنوان «حضرت مقدس» بهکار میرود.
پیروان دالایی لاما بر این باورند که بیدارگر (بوداسف) مهرورزی که اولوکیتشوارا نام دارد مانند همه زندگان باززایی دارد و دالایی لاما همان بیدارگر مهرورزی در جسمی جدید است.
واژهٔ دالایی در زبان مغولی به معنی «اقیانوس» است و لاما (بلا ما) معادل تبتی واژهٔ «پیر» در معنی مرشد است.
اغلب اینطور در نظر گرفته میشود که دالایی لاما رهبر مکتب گلاگ است اما این موقعیت رسماً به گاندن تریپا که یک موقعیت موقت منصوب شده توسط دالایی لاما است تعلق دارد، کسی که در عمل نفوذ زیادی اعمال میکند. خط دالای لاماها به عنوان اصل و نسب معلمان روحانی آغاز شد، پنجمین دالایی لاما قدرت سیاسی تبت را به عهده گرفته بود.
دیدگاه خود را بنویسید